• Home – Despre Noi
    • Galerie poze cursuri
  • CURSURI
  • Portfoliul clienți
  • Blog
  • Contact
  • Tutorial
    Politici de confidențialitate
    (+40) 736 438 622
    office@proformoffice.ro
    InregistrareLogare
    ProformOfficeProformOffice
    • Home – Despre Noi
      • Galerie poze cursuri
    • CURSURI
    • Portfoliul clienți
    • Blog
    • Contact
    • Tutorial

      Blog

      Motivarea şi înţelegerea scăderii duratei minime de instruire SSM la minim 1 ora

      • Posted by Alin Gaureanu
      • Categories Blog
      • Date October 30, 2016
      • Comments 0 comment

      Până la 21.10.2016 prevederile legale stabileau duratele minime de instruire ssm la minim 8 ore pentru instruirea introductiv generală (IIG) şi la fel, minim 8 ore pentru instruirea de la locul de muncă (ILM). Deşi pentru unele activităţi ni se păreau durate absurde, argumentam documentat necesitatea alocării unei astfel de durate, de cel puţin 2 zile de instruire SSM, pentru ca lucrătorul să poată fi acceptat la muncă. În sprijinul acestei necesităţi invocam justificat: statistici sumbre de accidente de muncă, cheltuieli la nivelul persoanei, angajatorului şi societăţii, precum şi responsabilităţi majore (civile, penale, disciplinare sau contravenţionale). Toate acestea le puteam evita numai printr-o instruire adecvată, cu o durată suficientă pentru parcurgerea numeroaselor materiale, astfel încât să prevenim evenimentele neplăcute de accidentare.

      După 21.10.2016, odată cu apariţia HG767/2016 (ce modifică duratele minime de instruire ssm la 1 ora), ne întrebăm, pe bună dreptate, cum de am devenit dintr-o data capabili ca numai după minim 2 ore de instruire SSM să începem activitatea pentru care ne-am angajat.

      Să se fi rezolvat peste noapte necesitatea instruirilor elaborate de ssm?

      Să se fi deşteptat dintr-o dată lucrătorii şi de acum înţeleg mult mai bine ce şi cum au de îndeplinit astfel încât să nu se accidenteze?

      Să fi contribuit educaţia, experienţa cunoaşterea şi aptitudinile lucrătorilor in aşa măsură astfel încât să determine trecerea la un grad superior de cultură ssm a tuturor participanţilor la procesul de muncă, drept pentru care este suficientă o instruire mai relaxată?

      Răspunsurile le vom găsi în:

      1. nota de fundamentare a guvernului pentru promovarea HG 767/2016
      2. în interpretările notei de fundamentare din perspectiva realităţilor din teren

      Doar aflând aceste răspunsuri vom putea găsi soluţii optime şi unitare de aplicare a noilor prevederi legale, astfel încât să devină bune practici (temă următor articol) de îndrumare a celor ce activează în domeniul ssm, bineînţeles cu girul autorităţilor de îndrumare şi control, ce sunt şi ei invitaţi pe această cale să comenteze acest articol.

      1. Nota de fundamentare a HG 767/2016

      Din nota de fundamentare distingem ce schimbări se preconizează, precum şi ce impact se aşteaptă că va avea noul act normativ:

      • stabilirea duratei minime de 1 oră, în concordanţă cu durata minimă a unui contract individual de muncă (CIM), având în vedere dinamica pieţei muncii şi tendinţele privind formele de angajare.
      • durata optimă, necesară instruirii se va stabili de către angajator, ţinând seama de:
        • specificul activităţii,
        • riscurile profesionale de la locurile de muncă,
        • măsurile şi activităţile de prevenire şi protecţie,
        • condiţiile concrete de la locurile de muncă.
      • angajatorul va avea posibilitatea de a:
        • adapta durata instruirii,
        • evita formalismul
        • eficientiza procesul de instruire a lucrătorilor.
      • se reduce povara administrativă a angajatorilor, fără a se diminua nivelul de protecţie al lucrătorilor, durata stabilită fiind considerată minimum necesară pentru însuşirea cunoştinţelor şi formarea deprinderilor de securitate şi sănătate în muncă
      • impact administrativ – reducerea timpului de instruire, în raport cu riscurile identificate, considerat timp de lucru, va echilibra raportul fără diminuarea protecţiei lucrătorilor
      • impact social – adaptarea duratei instruirii va îmbunătăţi procesul de instruire a lucrătorilor
      1. Interpretarea notei de fundamentare din perspectiva realităţilor din teren

      a.) Principial, angajatorul are întreaga responsabilitate privind ssm (Lege 319/2006). Ca urmare, prin HG 767/2016 se lărgeşte – pentru o mai liberă/eficientă adecvare – numai aria reglementată de decizie a angajatorului privind durata minimă de instruire ssm, păstrând în continuare întreaga lui responsabilitate.

      Extras din principiile enunţate în Legea si NMSSM cu privire la responsabilităţile angajatorului:

      • de a asigura ssm în toate aspectele şi de a lua măsurile necesare în acest sens,
      • să urmărească adaptarea măsurilor, muncii la om şi la progresul tehnic,
      • dezvoltarea unei politici de prevenire coerente la riscuri,
      • asigurarea bazei materiale corespunzătoare unei instruiri adecvate, etc.

      b.) Punctual, aşa cum observăm din nota de fundamentare, se invocă ca primă cauză, adaptarea la noile forme de angajare cu timp parţial.

      Consider că acesta cauză nu poate fi determinantă ci mai mult un pretext de încadrare a noilor prevederi în dezideratul de debirocratizare a actualului guvern. Acest deziderat oricum nu este în întregime rezolvat atâta timp cât există reglementari similare în domeniul situaţiilor de urgenţă care se suprapun (si de acum vor excede) timpilor alocaţi instruirii de SSM.

      În plus, această problematică cu instruirea ssm a celor angajaţi cu timp parţial nu este rezolvată de noua prevedere, deoarece, NU timpul partial din CIM determină durata de instruire, ci exact invers: specificitatea locului de muncă determină durata optimă de instruire ssm.

      Dacă angajatorul are o activitate periculoasă pentru care  stabileşte că este necesară o instruire de 8 + 8 ore iar noul angajat are CIM cu timp parţial de 4 ore, ne aflăm în aceeaşi situaţie de dinainte de HG 767/2016. Astfel de cazuri s-au rezolvat şi se vor rezolva în continuare astfel:

      1. ori avem o prevedere specială in CIM prin care stabilim de comun acord cu lucrătorul că pe durata a 2 zile să fie pontat pentru câte 8 ore, sau încheiem de comun acord un act adiţional cu privire la acest aspect.
        • trebuie să apelăm procedura de mai sus deoarece, dacă cel angajat este surprins de corpul de control al ITM la muncă în afara programului (stabilit în CIM + clauza ori + act adiţional), se poate considera muncă la negru cu repercusiuni nefaste pentru angajator.
      2. ori fracţionăm duratele de instruire ssm, ce vor fi egale cu timpul parţial contractat şi înscriem în fişa de instruire zilele lucrătoare în care s-au efectuat instruirile fracţionate, astfel încât suma lor să fie corelată cu duratele de instruire ssm decise de angajator în planul de instruire-testare (PIT)
        • cazurile sunt foarte rare si apar datorită refuzului justificat al lucrătorului, datorat lipsei timpului efectiv necesar de prezenţă în afara timpului parţial contractat;
        • de obicei aceste cazuri există numai când persoana angajată cu CIM parţial este indispensabilă/vitală firmei, altfel angajatorul se orientează către altă persoană care acceptă o astfel de clauză;
        • Atenţie!!! Nu putem fracţiona sub timpul parţial din CIM si în paralel „angajatul să mai şi lucreze ceva între timp”, deoarece el nu poate începe lucrul pana când nu parcurge integral instruirea ssm (IIG + ILM) stabilită în PIT.

      c.) Consider că noile prevederi au ca  scop şi motivare esenţială şi într-adevăr benefică, atingerea şi menţinerea neştirbită a scopului ssm, acela de prevenire şi protecţie.

      La îndeplinirea acestui scop se ajunge printr-un întreg lanţ ciclic interdependent de cauzalităţi perceptual-cognitive:

      un prim pas este acesta de ajustare/adaptare a duratelor de instruire la strictul necesar specific, aceasta ducând la → înlăturarea timpilor plictisitori şi maximizarea captării interesului, ce va duce la → transformarea statutului instruirilor de la „corvoadă formală neînsemnată” la perceperea utilităţii şi indispensabilităţii acestor instruiri, acesta ducând în final la → eficientizarea instruirilor, contribuind definitoriu la → atingerea şi menţinerea neştirbită a scopului ssm, acela de prevenire şi protecţie.

      Efectele diminuării duratei instruirii SSM

      Nu trebuie să uităm că ajustarea specifică a duratei de instruirii de ssm rezolvă doar partea cantitativă a acestor instruiri, angajatorul, în atribuţiile sale de adecvare a măsurilor de ssm, trebuind să se preocupe şi de partea calitativă a acestor instruiri, prin calitatea materialelor dar şi a instructorilor.

      După ce am văzut care sunt efectele în lanţ a unei ajustări cantitative a instruirilor de ssm, trebuie să avem la îndemână repere de care să ţinem cont în reglarea eficientă a acestor durate.

      Propuneri descrise de guvern în nota de fundamentare

      • specificul activităţii,
      • riscurile profesionale de la locurile de muncă,
      • măsurile şi activităţile de prevenire şi protecţie,
      • condiţiile concrete de la locurile de muncă.

      Consider ca aceste criterii de dimensionare a duratelor de instruire ssm nu sunt suficiente, ele fiind mai mult direcţii orientative, neavând concret repere clare de determinare. De aceea am să propun nişte repere posibile de care să se ţină cont la stabilirea optimă a duratelor de instruire ssm, categorisite după izvorul de provenienţă:

      • repere extrase din contextul legal:
        • Anexa 5 din NMSSM actualizată, unde sunt enumerate activităţile industriale care sunt folosite ca reper în ceea ce priveşte organizarea activităţilor de prevenire şi protecţie (art. 16-18)
      • repere rezultate din statistici:
        • statisticile privind accidentele de muncă pe domenii de activitate, urmări, sex, etc. De exemplu statistica ILO (International Labour Organization – Organizaţia Internaţională a Muncii) pentru cazurile mortale: http://www.ilo.org/global/statistics-and-databases/lang–en/index.htm

      Tag:curs SSM, instruire SSM, SSM

      • Share:
      author avatar
      Alin Gaureanu
      Licențiat - Drept Administrativ - ”Lucian Blaga” Sibiu; Master - Ergoinginerie în Mecatronică - Universitatea Politehnica Timisoara; Doctorand - Inginerie și Management - MPT/UPT

      Previous post

      Inspectorul de muncă poate cere constituirea CSSM începând de la 10 lucrători
      October 30, 2016

      Next post

      Modificări la Norme Metodologice ale Legii SSM
      November 3, 2016

      You may also like

      Map sign
      COVID-19 – Date live evoluție statistică mondială puse la dispoziție de Universitatea de medicină John Hopkins.
      27 March, 2020
      Capture Prevention COVID-19
      COVID-19 Prevenție prin informare și conștientizare
      24 March, 2020
      AVC-NEUROLOGIE.-CREIER
      AVC – atac vascular cerebral
      29 October, 2019

      Leave A Reply Cancel reply

      Your email address will not be published. Required fields are marked *

      Search

      Categories

      • Blog

      Latest Courses

      Prim ajutor de bază – reinstruire periodică

      Prim ajutor de bază – reinstruire periodică

      40lei 30lei
      Curs SSM 40h – Reprezentanți Lucrători

      Curs SSM 40h – Reprezentanți Lucrători

      550lei 500lei
      Curs SSM 80 ore – Lucrător Desemnat

      Curs SSM 80 ore – Lucrător Desemnat

      750lei 650lei

      Website

      Ai nevoie de un site?

      Code-Ui Solutions!

      logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

      (+40) 736 438 622

      office@proformoffice.ro

      Copyright © ProformOffice 2019. Toate drepturile rezervate | Realizat de Code-Ui & AoM World

      • Politici de confidențialitate

      No apps configured. Please contact your administrator.

      Login with your site account

      No apps configured. Please contact your administrator.

      Lost your password?

      Not a member yet? Register now

      Register a new account

      Are you a member? Login now

      Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența. Vom presupune că sunteți de acord cu asta, dar puteți renunța dacă doriți. Cookie settingsACCEPT
      Privacy & Cookies Policy

      Prezentare generală a confidențialității

      Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați pe site. Din aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate pe browserul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului. De asemenea, folosim cookie-uri terțe care ne ajută să analizăm și să înțelegem cum utilizați acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browserul dvs. doar cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri. Dar renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.
      Necessary
      Always Enabled

      Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

      Non-necessary

      Orice cookie-uri care nu pot fi deosebit de necesare pentru funcționarea site-ului web și sunt utilizate special pentru colectarea datelor cu caracter personal ale utilizatorului prin intermediul analitice, reclame, alte conținuturi înglobate sunt denumite cookie-uri inutile. Este obligatoriu să obțineți consimțământul utilizatorului înainte de a rula aceste cookie-uri pe site-ul dvs. web.