
Inspectorul de muncă poate cere constituirea CSSM începând de la 10 lucrători
Pe multe forumuri, sau discutând cu specialişti de ssm, aceasta afirmaţie este considerata o greşeala de interpretare, o greşeala a legii (după prea multe modificări …), etc., deşi, explicaţia este pe cat de logică, pe atât de concret argumentată de paragrafe legale.
Problema de fond este ca specialiştii ssm iau în considerare doar litera legii şi nu spiritul ei. Spiritul se descoperă doar dacă legea este studiată în întregime sau măcar în întregul context relevant, şi doar dacă prevederile ei au un sens, sunt logice conform ansamblului general a tuturor prevederilor şi conduc cu toate către îndeplinirea scopului legii.
În cazul de faţă, scopul este acelaşi cu cel primordial al legii – de prevenţie – CSSM-ul fiind un instrument cu ajutorul căruia se realizează acel scop de a proteja lucrătorii împotriva accidentelor şi bolilor profesionale prin: informarea lucrătorilor, consultarea/colaborarea, coparticiparea echilibrată la luarea deciziilor, analiza si propunerile acestora în cadrul organizat legal al CSSM.
Cu privire la numărul lucrătorilor de la care este posibilă crearea CSSM, nu trebuie sa citim decât două aliniate dintr-un articol (57 din HG 1425/2006 actualizat), si încă un aliniat apropiat (alin.3 din art.60).
Dacă la:art. 57 alin.(1) este stabilită regula de constituire a CSSM, şi anume de la 50 de lucrători, la acelaşi articol 57, dar la alin.(2) este stabilită şi excepţia, prin care, inspectorul de muncă „poate impune constituirea cssm în unităţile cu un număr mai mic de 50 de lucrători în funcţie de natura activităţii şi de riscurile identificate.”
Căutând care este limita inferioară a impunerii CSSM de către inspectorul de muncă, o descoperim la art. 60 alin.(3), care la lit.a), stabilind numărul minim al Reprezentanţilor Lucrătorilor (RL) în CSSM, consfinţeşte că:
„a) de la 10 la 100 de lucrători – 2 reprezentanţi;
b) de la 101 la 500 de lucrători – 3 reprezentanţi;…”
Pe lângă cele de mai sus, afirmaţia poate fi argumentată şi susţinută contextual şi prin următoarele paragrafe:
- art.57 alin (3) „În unităţile care au mai puţin de 50 de lucrători, unde nu s-a constituit CSSM, atribuţiile acestuia revin (RL) ” , coroborate cu art.56 (atribuţiile RL) + art.67 (atribuţii CSSM)
- art.53 alin (2), lit. a) la c) număr minim de RL, la nr. lucrători.
Ţinând cont de cele de mai sus şi de faptul că această reglementare legală este instituită pentru toate activităţile din economia naţională şi trebuie să fie a tot cuprinzătoare, putem întrevedea anumite activităţi predispuse a li se impune constituirea de CSSM de la 10 lucrători.
Ce ziceţi de activităţi nucleare, de activităţi cu explozibili, activităţi cu agenţi cancerigeni, mutageni, biologici, activităţi de turnare, manevrare, depozitare a materialelor/metalelor periculoase, tratamente chimice periculoase, etc.(exemplele sunt exemplificative şi nu limitative, inspectorul de muncă putând avea în vedere orice ale activităţi ce le consideră periculoase)
Practic, desprindem concluzia clară, logică si fără echivoc, că legiuitorul a prevăzut pe lângă regula de constituire a CSSM de la 50 de lucrători şi excepţia de constituire CSSM de la 10 lucrători, excepţie ce se impune doar de către inspectorul de muncă, dacă are în vedere riscurile ce apar la anume activităţi periculoase, ce în bună măsură pot fi contracarate şi prin acest instrument consultativ – al CSSM.